Sunday, September 6, 2009

ternyata bukan kamoo 2


Kat rumah sewa.
”ahhhhhhhh letihnya arini..”aku melemparkan badanku atas katil yg bertilamkan gila empuk tu..
”fuh gila nikmat leh landing pas seharian aku kt opis”ngomelku sorang diri sambil memeluk bebear kesayangan ku.
’Hermmm dah 25 march..sok 26..balik kampung..27..upacara tu’
tiba-tiba sony ericson k800i menjerit minta diangkat.
’family-home calling’
”wa’alaikumussalam mama”aku menjawab salam selepas aku dengar milik suara dicorong telefon.aku masih dalam keadaan meniarap ketika menjawab panggilan telefon dari mama.
”kamu macam mana hari ni?sihat?keje byk tak?dah solat ke?dah mandi ke blom ni?”soal mama
”amboi mama banyak nye soklan..nk jwab yg mn dulu ni hahhaha tpi yang last tuh.. ngeee”
”Ape hehhehe?x mandi lg la tuh?haisy anak dara mama ni..dah nk jadi isteri org pown still mandi lambat2 lagi”bising mama kat anak dara dia yg sorang nih..huhu
”Alaaa lex lorh mama..nanti mai jadik isteri org..mai mandi la awal2 hahhaha jadik.. skang ni la.. masa untuk mai nk lepas gian mandi lewat2 hehheh”
”pandai la kamu tu..ngarut je la layan kamu nih..haha.."
”Hehe tawu pown ma..alaa nak mengarut-ngarut pown..ngan mama je laa..kalo ngan org lain nanti..jatuh la saham anak comel mama ni..kan mama hahahaha”
”yela tu..eh mai..mama call kamu ni..sebab nk tny..kamu jadi tak balik kampung, lusa??”
”hermm insya-Allah ma..pagi sok mai sampai..sebab..pas isyak karang mai akan bertolak balik..ma jgn risau..mai dah apply cuti selama 1 week ooo ”
”herm bagus la..kalo dah sampai 1 week..leyh la wat kenduri sekali ek??hehhehe”
”Eh mama ni ke situ lak die huhuhu orang amek cuti sebab nak spend mase ngan pa n ma laa..nak lepas windu yang semakin menggila di hati ni” aku memuncungkan mulut..protes skit..
"Alolololo majuk lak princess bushuk mama ni..nak mama pujuk ke hahahhaha Eh,sunyi je umah kamu..selalu nye bising bukan main kalo mama kol waktu2 gini..mana housemates kamu pegi?? g bertapa eh?” mama ni..kalo bab nak ngomel..nombor 1..
”uik? mama pasan ek??hermm mia n dania g bercuti kat pulau pangkor..company diorang wat kursus motivasi utk para staf kat situ..jadinyer..mia n dania x de la kt umah..so skrang ni ..mai dok sensorang la ..sob..sob..sob”
”waaa mai tgal sensorang kat umah sewa tu..berani ke anak mama dok sorang2 lm umah tu hehehhe”ngusik Pn Maria Ariana.
”alaaa mai x takut pown..mai switch on kan dah segala lampu yg ader lam umah ni hahhahah so tak takut laa”jawabku
"yeke?cerah-cerah pown..ade ap.."
"mama ni..kang mai x balik kang..baru mama tau.."
”hehhehe mama gurau je laa..tu pown nak take serius..hahaha..k laa mama x mau kacau mai nk rest..kang nk bertolak dari umah..gtau mama semule keyh”pinta mamaku
”haa..tawu pown cuak..herm okeyh no hal!! eheee”
“k mai..assalamualaikum”
“okey wa’alaikumussalam mama lebiu!!”jeritku sambil jari nk tekan button end call.
“eh,mai jap!mama lupe nk gtau sumthing”separa jerit mama dihujung talian.fuh seb baik x off lgik..mama..mama..hehehhe
“ye puan maria ariana ade paper yg boleh saya tulun hahahha mama ni seb baek mai tak end call lg taw tadi huhuhuu”respondku..tanda masih ada ditalian.
“hehehe sori laa..x der..mama Cuma nk gtau..kalo kamu setuju ngan pilihan mama n papa kali ni..maybe petang tu jgak ma n pa akan tunangkan mai ngan adam..sbb pihak lelaki on jep”explain mama
“oowh itu ker..hermm saspen jep..hermm insyaAllah mama..mintak2 ati mai ni berkenan ngan pilihan ma n pa kali ni hehhehe mama..x yah la tunang2 segala..akad nikah je trus hahahha senang citer!”
“amboi gatai noh anak mama niyh hahaha hermm mama n papa okeyh jep klo kamu nk akad nikah trus..kenduri tuh kita wat seminggu lepas tu je…tapi tula..mama risaukan kamu..kot2 la kamu x ready lagi”
“alaa ma..x per..wat pe tunang lama2..kang timbul fitnah lak.lagipun kan ma..kalo baru nk bercinta..time baru kawen..bezt skit ma..leh romantik2 gitu hahahha”
“huish budak ni..ke situ lak die! hermm mama n papa senang kalo kamu pikir gitu..kirenye..jadik la ek..klo kamu setuju ngan pilihan mama n papa?”
“setuju pe ma” aku penin..setuju pe plak.lupa
”ya robbi budak ni..tadikan kamu kata..kamu nk akad nikah trus kalo kamu setuju ngan pilihan mama..haisyh pelupa sungguh budak ni”leter mama
”heeeeee ha ah ek..lupe..herm insyaAllah kot ma..lagi pown mai ni bukan mude lagi dh..da tua dh pun..dah 25 dh huhuhuhu”aku igt semula pe yg telah aku ckpkan pada ma ku...
Haisyh aku ni..mmg pelupa sikit..adesss tula..kan dah kena tembak ngan mama..suka g ngan makan asam banyak2 hehe
”k lah..t kita sambung sembang kt umah k..mai wat la solat hajat..mintak petunjuk mudah-mudahan tepat la pilihan ma n pa utk mai”pinta mama
”insya Allah ma..k ma..mai pown nk rest..nk kumpul tenaga skit..almaklum lah nk blik kampung..pulak tu..nk jumpa bakal suami..kena la nampak bertenaga sikit hahahhah”
”haih..penat aku layan budak sorang ni..hermm yela tu..k la ati2 tau drive..kalo ngantuk.berenti dulu kt mana2 tempat perhentian...mama xnak anak bushuk mama ni drive lam keadaan ngantuk2 tau”pesan mama
”okess boss !!bertindak mengikut arahan..eheeeee”
KLIK!!
Memang best sembang ngan mama aku..mama la tempat aku ngadu..mama la penasihatku..mama la best friend aku lam dunia nih...pendek citer..mama la segala-segalanya bagi aku..’i luv you lah mama!!’
Aku bingkas bangun menuju ke kamar mandi.usai mandi..solat sumer tuh..aku kemaskan barang pe yg patut aku bawa balik..hermm xyah banyak2 la..malas tol nk pack-pack nih..adess
”Hermm pe lgi ek yang tertinggal..”aku mula garu kepala yang sedikit gatal tu.
”haaa bebear!! Lupa lk”aku lompat atas tilam sambil mencium bushuk2 aku nih..hermm comel nyer..
Bebear a.k.a bear ni la peneman tido aku since skol lagi..mmg x bleyh blah la klo tido x der bebear ni..huhuhu so..aku masuk kn bebear ke dalam keta..sebelah driver..heheh bebear ni..comel sgt..tgok muke die je..wat aku hepi n senyum sensorang..
Setelah make sure keselamatan umah terjamin, aku tenggelamkan diri ke dalam kereta kesayanganku.Usai baca doa naik kenderaan..vios silver dihidupkan enjin..vroom vroomm! hehe main-main eh aku ni..kalo mama tgok..kompem2 kena piat telinga..hushh gerun woo..
Apsal aku epi sgt niyh.hermm aku sniri x leyh nk jawab..alaaa layan jep..yang penting hati aku senang n i’m choose to be happy..
”helo..helo..roger..dari anak mama to mama over”aku mendail nombor rumah
”roger diterima”aih..apsal suara mama lain je nih..sakit tekak ke?
”aiseyh mama..hahhahah..ma mai dah nak bertolak ni..doakan mai selamat sampai ek...pastukan ma..ma nk sambut mai nanti...ma masak sedap2 tau..lame x mkn masakan mama”
”ni papa daaa..ape la mai ni..”
“lorh papa ke..patut la suara lain ..igtkan mama sakit tekak tadi..eheeeee sowi pa..mai ngah kusyuk mem’vrooom vroom ‘kan kete mai ni..tu yg x prasan papa yg jawab call tadi..ngeee”adess pandai laa aku mengayat..
“hahahha cuak ke?so k laa mai..keyh hati2 tau pandu kete tuh..kamu sesorang je kn drive..kalo ngantuk..benti lu kt mana2 perhentian eh..”papa ingatkan aku
“okess boss! yg tu..don't worry..pa n ma doakan jep keselamatan mai keyh..insyaAllah selamat sampai..ameen”getar suaraku dalam memberi respond pada peringatan papa tadi.
“Keyh pa assalamualaikum!sayang papa”
“Wa’alaikumussalam..Keyh hati-hati ek...papa pown sayang kamu”
KLIK.
Aku memang tak bleh la orang dok caring2 sal aku niyh..so touching wooo...see! dah panas da mata ni..nak leleh la tuh huhuhuh
---------------------------------------------------------------
”assalamualaikum!!!!!mama !papa! ur beloved daughter dh sampai umah ni hehehe”aku jerit dari luar.
”wa’alaikumussalam!!oowh dah sampai da anak bushuk papa ni ”sambut papa. Aku menyalami tangan papa penuh rasa hormat dan kasih yang tak terhingga. Papa memelukku penuh kasih.terasa rindu terubat.
”pa sihat??”tanyaku
”alhamdulillah sihat. Eh,jom!mama kamu tengah siapkan sarapan”papa memaut lembut bahuku. Kunci kereta kesayanganku aku serahkan pada Pak Mat utk memakir kereta di porch kereta.
Aku berbual ringan dengan papa sambil menapak kaki ke ruang makan. Pn Maria Ariana mengulum senyuman pabila matanya tertancap pada batang tubuh milik orang - orang tersayang.
-------------------------------------------------------------
Selepas ckp ngan mama semalam..aku wat solat hajat..mohon petunjuk..apakah pilihan mama kali benar2 tercipta utkku..alhamdulillah..aku seperti tiada halangan utk pilihan ma n pa.hati aku senang menerima. Tidak seperti sebelum ini,aku terasa berat dan susah nak terima dengan lelaki merangkap calon menantu pilihan ma n pa. Aku bertemu ngan ma n pa utk beritahu tentang penerimaan lelaki yang bernama Adam tu lelaki yg akan menemani aku for the rest of my life. Dan keputusan aku tu..aku khabarkan pada pa n ma selepas makan malam.
”alhamdulillah”kata mama dan papa.serentak.
”mai..mai x yah risau pasal semua kelengkapan n sumer yang berkaitan dengan akad nikah tu nanti,sumer ma n pa dah settle kan.”ujar mama. papa juz mengiyakan je
”advance tak kitorang?hermm?”tanya papa sambil mengangkat kedua kening nya.
”hahahhaha agak laa heheheh ape la..ma n pa ni..segan mai tau..mai yang nk kawen..ma n pa plak yg kena sediakan kelengkapan perkahwinan utk mai..thanks pa..thanks ma..” aku x dpt nk truskan katak-kataku lagi..sungguh aku terlalu kasih pada ma n pa. Rasa terharu sangat. Segala urusan telah disettlekan oleyh ma n pa
”i love both u,,ma n pa la nyawa mai”aku berjalan mendapatkan mama n papa.aku memeluk erat. Tanpa ku sedar,air mata mengalir perlahan. Entah kenapa,otak pink aku ni tetibe je terpikir..mcm mn la.. klo ma n pa dah x der kt dunia..mmg aku tak bley banyangkan mcm mana life aku tem tu..

No comments:

Post a Comment

my fav song now on..ehee